اي دوپينگ نامرد !


 

نويسنده:پريسا اصولي




 

تأثير داروهاي نيروزا بر باروري مردان
 

در سال‌هاي اخير، گرايش برخي از جوانان و ورزشکاران به افزايش حجم عضله‌ها با هدف زيبايي يا شرکت در مسابقات بدنسازي باعث شده است که استفاده از داروهاي نيروزا افزايش چشمگيري پيدا کند.
شايد اصطلاح «پهلوان پنبه» بهترين عبارتي باشد که بتوان درباره اين افراد به کار برد؛ چرا که در گذشته‌هاي نه‌چندان دور، گودهاي زورخانه در مراکز سنتي‌نشين محلات، جايگاه پرورش جوانمرداني بود که با حفظ روحيه پهلواني به تربيت اندام مي‌پرداختند اما امروزه خيلي‌ها براي خودنمايي و جلب توجه به بدنسازي و پرورش اندام روي مي‌آورند و با مصرف مکمل‌هاي غذايي غيراستاندارد و داروهاي نيروزا سعي در بزرگ کردن هر چه سريع‌تر عضلات خود دارند. اين در حالي است که کارشناسان همواره نسبت به خطر اين داروها براي سلامت افراد هشدار داده‌اند.
در بسياري از رشته‌هاي ورزشي، بدنسازي به‌عنوان ورزش مکمل و جنبي نقش مهمي در قدرت اندام دارد؛ به‌طوري که مربيان بدنساز، ساعت‌ها وقت خود را صرف کار با ورزشکاران مي‌کنند تا آنها اندامي مناسب پيدا کنند. اما بسياري از مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌هاي ورزشي براي اينکه ره چندساله را يک‌شبه بپيمايند، به مصرف داروهاي نيروزا روي مي‌آورند؛ بي‌خبر از آنکه اين داروها چه عوارض جبران‌ناپذيري دارند.
يکي از مهم‌ترين عوارض اين داروها، تاثير نامطلوب‌ آنها بر باروري مردان است؛ به‌طوري‌که مصرف اين داروها در مردان باعث کاهش ميزان اسپرم و در نتيجه ناباروري آنها مي‌‌شود.
بيشترين طرفداران پرورش اندام، بين ?? تا 30 سال سن دارند و براي رسيدن به اندام بهتر از داروها و مواد نيروزا يا حجم‌آور و برخي ديگر از استروييدهاي خوراکي و تزريقي که عوارض بدي براي بدنشان دارد استفاده مي‌کنند.
اكنون بدنسازان ازاستروييدهاي آنابوليک که مشتقات صناعي از هورمون جنسي مردانه يا تستوسترون هستند، به‌عنوان داروي حجم‌آور و تقويتي استفاده مي‌كنند كه روند اسپرم‌سازي را در بيضه‌ها کند يا متوقف مي‌کند.

خوراکي يا تزريقي؟
 

داروهاي نيروزا به شکل خوراکي يا تزريق عضلاني استفاده مي‌شوند اما در عمل تفاوتي با هم ندارند؛ چراکه مصرف مقادير بالاي استروييدهاي آنابوليک در مردان باعث کاهش تمايل و قدرت جنسي، تحليل بيضه‌ها و افزايش تعداد اسپرم‌هاي غيرطبيعي مي‌شود. البته اغلب اين آثار با توقف مصرف داروهاي فوق‌الذکر، برگشت‌پذير خواهند بود اما گاهي نيز موجب ناباروري دايمي مردان مي‌شوند و حسرت پدر شدن را بر دل آنها باقي مي‌گذارند.

مکانيسم تاثير داروهاي نيروزا بر ناباروري مردان
 

مصرف بي‌رويه داروهاي هورموني نيروزا موجب كاهش توليد هورمون تستوسترون در بدن فرد مصرف‌كننده مي‌شود. افزايش غلظت اين هورمون و به تدريج با قطع توليد آن، باروري فرد كاهش مي‌يابد و به همين دليل است که مصرف اين داروها به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. معمولا 3 ماه پس از گذشت اولين مصرف داروهاي نيروزا آثار منفي اين داروها نمايان مي‌شود.

نظر كارشناس/ دكتر محمدرضا نوروزي، جراح و متخصص كليه و مجاري ادرار

بدترين سن دوپينگ 20 تا 30 سالگي است
 

قدرت باروري مردان ناشي از هورمون‌‌هايي است كه در بدن آنها ترشح مي‌شود. در اين بين، هورمون مردانه يا همان تستوسترون، محرك ساخته شدن اسپرم در بدن است كه تحت تاثير هورمون‌هايي كه از هيپوفيز ترشح مي‌شود (LH) به وجود مي‌آيد...
اين هورمون وظيفه ساخت اسپرم در مردان را برعهده دارد و در ايجاد صفات ثانويه مردانه مانند ريش و سبيل و اندام مردانه نيز تاثيرگذار است.
بسياري از جوانان مشتاق به ورزش بدنسازي و پرورش اندام، براي رسيدن به وزن ايده‌آل و داشتن عضلات تنومند از هورمون تستوسترون مصنوعي در غالب داروهاي نيروزا و مكمل‌هاي تقويت‌كننده استفاده مي‌كنند. مصرف اين هورمون در كوتاه‌مدت افزايش كاذب حجم عضلات را به همراه دارد اما در عين حال، موجب توقف ترشح LH از هيپوفيز و به دنبال آن توقف ترشح تستوسترون در بيضه‌ها مي‌شود. به عبارت ديگر، مصرف اين هورومون‌هاي مصنوعي، نطفه‌سازي را در بدن مرد متوقف مي‌كند و قدرت باروري وي را كاهش مي‌دهد.
در سال‌هاي اخير، بسياري از مراجعه‌كنندگان ما را جواناني تشكيل مي‌دهند كه در باشگاه‌هاي ورزشي براي رشد سريع عضلات خود از هورمون‌هاي مصنوعي تستوسترون به صورت داروي نيروزا، مكمل غذايي و... استفاده كرده‌اند و بعد از اقدام به بارداري متوجه شده‌اند كه قدرت باروري ندارند. گاهي نيز آزمايش‌هاي اين افراد نشان مي‌دهد كه بر اثر مصرف اين داروها نطفه‌سازي به صفر رسيده است.
در بسياري از موارد، اين نوع ناباروري‌ها پس از قطع مصرف داروها و طي روند درمان، قابل برگشت است اما متاسفانه در موارد معدودي نيز اين ناباروري پايدار است و راه درماني براي آن وجود ندارد چرا كه نطفه‌سازي به صفر رسيده و راه برگشتي وجود ندارد. البته علاوه بر داروهاي نيروزا كه از تركيبات هورموني خطرناك تشكيل شده‌اند، مكمل‌هايي تحت‌عنوان مكمل‌هاي تقويت‌كننده هم در بسياري از فروشگاه‌هاي ورزشي و حتي باشگاه‌هاي بدنسازي وجود دارد كه در تركيب آنها نيز از هورمون‌هاي مصنوعي تستوسترون استفاده شده است و بر باروري مردان تاثير منفي دارد.»
بيشترين تاثير منفي داروهاي نيروزا روي جواناني است كه در محدوده سني 20 تا 30 سال قرار دارند زيرا در اين سنين هم نطفه‌سازي در بهترين وضعيت ممكن است و هم افراد ميل به تشكيل خانواده و داشتن فرزند دارند و با مصرف داروهاي عضلاني و برآورده شدن روياي داشتن هيكلي مردانه و جذاب، با آرزوي شيرين پدرشدن براي هميشه خداحافظي مي‌كنند. به همين دليل به همه جوانان توصيه مي‌شود كه قبل از مصرف هر نوع مكمل يا دارو به منظور افزايش وزن، رشد عضلاني و... از يك مشاور تغذيه كمك بگيرند تا تركيب آنها توسط متخصص تغذيه مورد ارزيابي قرار گيرد. چنانچه اين دارو‌ها حاوي هورمون‌هاي مصنوعي تستوسترون بودند بايد از مصرف آنها خودداري شود. البته تاثير منفي داروهاي نيروزا و تقويت‌كننده‌هاي هورموني تنها ناباروري مردان نيست بلكه عوارض خطرناك ديگري را نيز به همراه دارد كه از حوصله اين بحث خارج است. افراد ورزشكار براي رسيدن به اندام ايده‌آل بايد زحمت بكشند و بدانند كه با مصرف داروهاي هورموني اگر چه به خواسته خود كه داشتن اندامي جذاب است، مي‌رسند اما در بسياري از مواقع نيز بايد تاوان سنگيني را بپردازند و حسرت داشتن فرزند از مهم‌ترين اين تاوان‌هااست.
منبع:www.salamat.com